آهنگهای پاپ

دوشنبه ٢٧ مهر ،۱۳۸۳
پاسخ به سوالات شما

با سلام به همه دوستان

يكي از دوستان خوبم به نام آقاي شاهسوندي پرسيده بودند كه چرا وقتي ما يك آهنگ رو كه آكوردهاي اون باره دار هست با آكوردهاي سردسته(بدون باره) مي زنيم صدا و حس و زيبايي اصل آهنگ رو نداره ؟

 

پاسخ : هر آهنگي بر پايه ي گام خاصي نوشته مي شود و خواننده نيز بايد بر پايه همان گام بخواند به همين خاطر وقتي ابتدا ما آن گام را بدانيم و خوب تمرين كنيم تا انگشتان جاي خود را براساس ساختمان گام روي ساز پيدا كنند معلوم است كه اجراي آهنگ مورد نظر خيلي بهتر و نزديكتر به اصل آهنگ خواهد شد. پس اگر مي بينيم كه صداي آهنگي كه ما ميزنيم مانند آهنگ اصل آن نيست علاوه بر ضعف در نوازندگي بايد به نوع گامي كه آهنگ را با آن ميزنيم نيز توجه كنيم چه بسا كه ما گام اشتباهي رو براي نواختن اون آهنگ انتخاب كرديم. يكي از دلايل گوناگوني موسيقي در بين اقوام مختلف در جهان اختلاف فاصله ي صداهايي است كه گام آهنگ هاي آنها را تشكيل مي دهد.يعني فرقي كه در موسيقي كلاسيك و بين سبك هاي دوران رومانتيك و مدرن است يا فرقي كه در انواع دستگاههاي موسيقي ايران يا در موسيقي هند و خاور دور ملاحظه مي شود صرف نظر از ريتم آنها به خاطر تغييراتي است كه در بافت ساختماني گام هايشان وجود دارد است.

به همين خاطر هست كه در اين وبلاگ ما آكوردهاي آهنگها رو به طور كامل توضيح مي دهيم تا باره چندم بودن يا سردسته بودن اونها مشخص شود و اشكالي در زمينه اشتباه نواختن گام آنها پيش نيايد.براي توضيحات بيشتر مي توانيد به كتاب آموزش تئوري موسيقي از آقاي مرتضي سرآباداني مراجعه كنيد.

 

همچنين سوالي درباره تكراري بودن آهنگ دفعه پيش(دوپنجره-گوگوش) پرسيده بودند:

بايد بگويم كه اين آهنگ رو اولين بار در اسفند ماه سال گذشته در وبلاگ قرار داده بوديم و به خاطر اينكه يكي از دوستان دوباره درخواست اون رو كرده بود و مجبور به قرار دادن مجدد اين آهنگ شديم چون اين وبلاگ آرشيو ندارد. اما آهنگ رو با كمي تغييرات و اضافه كردن ملودي آهنگ (به صورت تبلچر) و همچنين توضيحات در مورد ريتم و آكوردها در وبلاگ قرار دادم.از نكته سنجي اين دوستان ممنونم.

تا دفعه بعدي خدانگهدار.

popmusicguitar@yahoo.com

تبلیغات رایگان برای حرفه شما